Edward Emerson Barnard (ABD, 1857 – 1923)

ABD’li astronom. Karanlık bulutsu­ların ilk sistemli kataloğunu hazırla­mış ve Jüpiter’in beşinci uydusunu keşfetmiştir.

16 Aralık 1857’de Tennessee Eyaletinin Nash ville kentinde doğdu. Yoksul bir ailenin çocuğuydu, annesinden aldığı ilk eğitiminden sonra okuma olana­ğı bulamadan dokuz yaşında bir fotoğraf stüdyosun­da çalışmaya başladı. Yirmi yaşındayken astronomiye amatörce ilgi duyarak kendi yaptığı teleskopla bir kuyruklu yıldız keşfetti.

Bu buluşuyla 1883’de Nash- ville’deki Vanderbilt Üniversitesinden bir burs kaza­nan Barnard, 1887’de üniversite diplomasını aldığında otuz yaşındaydı. Aynı yıl California’daki Lick Gözlem evinin astronomları arasına katıldı ve 1895’de değin süren bu görevi sırasında Jüpiter’in beşinci uydusunu keşfetti. 1895’de Chicago Üniversitesinde, Ölünceye değin sürdüreceği astronomi profesörlüğü­nü ve üniversiteye bağlı Yerkes Gözlemevi’nin astro­nomluğunu üstlendi. 6 Şubat 1923’de Wisconsin Eyaleti’nde, Yerkes Gözlem evinin bulunduğu Willi- ams Bay’de öldü.

Barnard, Lick Gözlemevi’nde, o dönemin en büyük teleskopu olan 91,5 cm’lik Clark yapımı bir teleskopla gözlemlere başlamıştı. 9 Eylül 1892’de, Galilei’nin Jüpiter’in ilk dört uydusunu keşfederek teleskop çağını açmasından hemen hemen üç yüzyıl sonra, Jüpiter’in yeni bir uydusunu keşfetti. Gezege­ne ilk dört uydudan daha yakın olan bu küçük uyduya “Amalthea” ya da “Jüpiter V” adı verildi ve daha sonra bulunan tüm uyduların yeri gökyüzü fotoğraflarıyla saptandığından Barnard’ın uydusu te­leskopla keşfedilmiş son uydu olarak kaldı.